Home

Serge Game

Set Your Receivers – Buro leeuwarden

16 december 2006 t/m 28 januari 2007

Serge Game (Tilburg, 1970) maakt prikkelende schilderijen. Bij hem is een gang geen gang, is een paddestoel geen paddestoel en zijn autobanden geen autobanden. Als kijker wil je wéten wat je ziet, maar Game speelt met die verlangens.

sergegame_mastersofreality

Het werk van Serge Game is visueel aantrekkelijk. Dit wordt vooral veroorzaakt door de afwijkende manier waarop hij materialen als verf, hars, lak en garen gebruikt. Daardoor glimt, druipt en werkt het schilderij anders dan andere. Bovendien is het vaak op een meer dan manshoog formaat geschilderd. Ook de voorstellingen op de werken wijken af van wat we kennen. Wanneer ze in eerste instantie lijken op bekende omgevingen of voorwerpen, blijkt dat geruststellende bij nadere bestudering al snel plaats te maken voor andere gevoelens en gedachten. Een brede hoge gang met grote plafonnières waarbij het eind door een flauwe bocht uit het zicht blijft, is toch niet zo vertrouwd als eerst gedacht. De grijze tinten en de brokkelige structuur van het geheel roepen associaties op die uiteenlopen van een gang in een megalomaan partijgebouw tot een science fiction locatie. Is dit het verval van een verkeerd verleden of is dit juist de opmaat voor een onbekende toekomst?

Dubbelzinnigheid is bij Serge Game aan de orde van de dag. De werkelijkheid wordt in twijfel getrokken. Game maakt iets dat we niet kennen, maar dat lijkt op iets dat er zou kúnnen zijn. Wat Game aanbiedt, is een wereld die oneindig veel meer mogelijkheden oproept dan de werkelijkheid. Zijn schilderijen zijn niet alleen producten van zíjn fantasie, maar ze stimuleren op hun beurt ook weer de fantasie van de kijker. Ze roepen verhalen op en suggereren mogelijkheden. Een werk met twee ‘beschadigde’ abstracte vormen waaruit iets omlaag druipt heeft als titel ‘Masters of reality’. De titel geeft de kern van de zaak aan: door hun dominante aanwezigheid op superformaat overtreffen de vormen hun abstractie en zetten ze de werkelijkheid naar hun hand. Ze zijn zo reëel als maar kan.

Het flinke formaat van de doeken weerhoudt Serge Game er niet van om zich met details op de vierkante millimeter bezig te houden. De grote vormen trekken weliswaar de aandacht, maar de structuur en de effecten van het materiaal in de details zijn minstens zo aantrekkelijk als het totale visuele beeld. In de meest recente doeken heeft Serge Game deze miniwereld opgeblazen en aangepast aan zijn eigen opvattingen. Het uitvergrote detail biedt op zijn beurt weer een miniwereld in de details.

sergegame_lull2008

Een grondige kennis van materialen zoals olieverf, acrylverf, lakken en harsen liggen ten grondslag aan het werk van Serge Game. Game probeert de specifieke eigenschappen van zijn materialen uit te buiten. Hij weet wat een bepaald materiaal, aangebracht op ander materiaal, gaat doen. De vormen die zo ontstaan zijn daarom nooit helemaal toevallig. Bij het uitwerken van een schilderij heeft Game vooral aandacht voor de werking van over elkaar aangebrachte lagen, schaduwen en ruimtelijkheid door de wisselwerking van voor- en achtergrond. De door Serge Game bewonderde schilder Philip Guston (1913-1980) schiep in de laatste fase van zijn leven raadselachtige schilderijen met uitvergrote vormen. Deze vormen hebben door hun verwijzing naar bekende objecten iets vertrouwds, maar de maat ervan en de plaatsing van de dingen ten opzichte van elkaar maakt het gehele werk raadselachtig. Game streeft naar een zelfde werking in zijn schilderijen met robuuste vormen.

Serge Game volgde de Academie voor kunst en vormgeving in Den Bosch. Hij exposeerde onder meer bij de MK galerie in Rotterdam en Loerakker in Amsterdam.

 

www.sergegame.com

 

Serge Game (Tilburg 1970) calls reality into question. Using materials like paint, resin, lacquer and thread Game presents things we can’t identify. At the same time these things give us the impression that they could very well exist. Games world evokes infinity of possible meanings. His paintings are not just products of his fantasy but they stimulate the visitor’s imagination as well. They evoke stories and they suggest possible meanings. A work with two distorted and dripping abstract forms is titled: ‘Masters of reality’. This title gets to the core of the matter: being very much there the forms surpass their abstraction. They are as real as they can possibly be.

source: Buro leeuwarden

source: Serge Game

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s