Home

hugotieleman_factorynights80x70oiloncanvas2008

Ik ben geïnteresseerd in het door mensen beïnvloed en gemaakt landschap. Volgens de filosoof Jozef Keuzlartz gaat het, met betrekking tot de ruimtelijke inrichting in ons land, telkens om de betekenis van en de verhouding tussen drie uiteenlopende landschapstypen. Het nieuwe natuurlandschap, het oude cultuurlandschap en het moderne stadslandschap. Juist de strijd tussen deze verschillende typen landschappen vind ik interessant en zijn in mijn werk van belang. Mijn werk bevindt zich op de grens tussen de stad en het platteland. Verloedering en afbraak staat tegenover nieuwbouw. Steden breiden uit ten koste van de omringende natuur. Verlaten plekken en steden of landschappen van door de mens ingenomen natuur spelen een rol. Mijn werk is gebaseerd op de verhouding tussen cultuur en natuur.

Architectonische constructies in het landschap die voort komen uit de snelle herstructureringen van stedelijke bebouwing waarin ik de grens tussen destructie en opbouw – en figuratie en abstractie opzoek spelen een rol. Het menselijk ingrijpen in de natuur.
Ik wil refereren aan de “werkelijkheid” zoals die voorkomt in video- en computergames, televisie, film, advertenties en andere media-uitingen. hugotieleman_almostfinished100x140oiloncotton2007Vaak gaat het dán om een “werkelijkheid” die volledig geconstrueerd, gemanipuleerd en kunstmatig is en ver af staat van de ‘gewone’ werkelijkheid.

source: Hugo Tieleman

Geef een reactie

